علت گسترش بی ثباتی در کشور چه میباشد ؟
فخرزاد فخرزاد

هر چه بگندد نمکش میزنند

                                 وای از آن روز که به گندد نمک

 

بباور آگاهان امور بر علاوه مداخله صریح غیر ضروری و تصامیم غیرواقعی مبهم پا در هوای کشورهای خارجی در  رایطه به کشورما تشدید شدن انواع خصومت ها و خشونت های خوانوادگی و دامن زدن خصومت های قومی و لسانی ٫ مذهبی ٫ سمتی ٫ حزبی ٫ تنظیمی و فساد گسترده مبدل شدن کشور ما به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر ٫ میدان نبرد کشورهای متخاصم ٫ آزمایش انواع ایدولوژیها سلاحهای پیشرفته جهان ٫ زن ستیزی ٫ قانون ستیزی ٫ فرهنگ ستیزی ٫ مردم ستیزی ٫ ترقی و تحول ستیزی ٫ گسترش فرهنگ معافیت و غیره جنایات خونین یکی عوامل عمده و اساسی بی ثباتی در کشور پرداخت پل های گزاف برای عده از سران مقامات ارشد دولتی ٫ ولایات ٫ ولسوالی ها ٫ قومندان ها ٫ زورمندان ٫ جنگسالاران و غیره بواسطه عده از کشورهای منطقه و جهان بوده و میباشد .

که ثمره آن جاری شدن سیل های خون در سراسر کشور مبتلا شدن قریب به یک ملیون پنج صد هزار افغان از جمله کودکان و جوانان به مواد مخدر و شصت فیصد مردم به امراض های روانی و جسمی ٫ غارت هزاران ملیارد ثروتهای مادی و معنوی کشور ٫ تجاوز جنسی بالای عده از کودکان ٫ زنان ٫ محروم ساختن بیش از پنج ملیون اولاد کشور از رفتن به مکتب ٫ مهاجر شدن ملیونها تن به کشورهای منطقه و جهان ٫ مرگ و میر اطفال و مادران به نسبت عدم دسترسی به تداوی ٫ پیوستن ده ها هزار از جمله جوانان زنان و کودکان به مخالفین مسلح و مافیای مواد مخدر ٫ عدم امید به آینده صلح آمیز ٫ و مبدل شدن وطن جنت نشان ما به کوره های آتش و گرداب های خون ٫ گوشت دهن توپ و مواد سوخت ٫ جنگهای تحمیلی مغرضانه و بیهوده کشورهای خارجی و گماشته گان آنها بوده و میباشد .

درین رابطه وسایر رویدادهای مهم اگاهان امور ٫ مردم ٫ ژورنالستان ٫ سران در داخل و خارج کشور نظریات طرحها و پیشنهادات خود را اطی چهار هفته ماه عقرب سال جاری اظهار نموده که چند موضوع از آن را خدمت خواننده گان گرامی قرار میدهم .

روزنامه نیویارک تایمز به تاریخ اول عقرب سال جاری در رابطه به سفر آقای حامد کرزی به ایران نوشته است سفیر ایران مقیم شهر کابل بعد از بازگشت آقای حامد کرزی از کشور مذکور یک بکس یا خریطه پول که چندین ملیون دالر و یا یورو میشود به آقای داود زی رئیس دفتر حامد کرزی پرداخته است میافزاید آقای حامد کرزی ازین پول ها به سران اقوام و موی سفیدان ٫ سران طالبان ٫ اعضای پارلمان ٫ ژورنالستان ٫ مامورین بلند پایه دولتی حق داده و میدهد و در ادامه مینویسد که آقای داود زی مربوط حزب اسلامی گلبدین حکمتیار بوده و یکی از با اعتبار ترین فرد نزد حامد کرزی به شمار میرود وی توانسته طی چند سال گذشته شش تعمیر قشنگ را در دوبی اعمار نماید و در نیویارک نیز از دارایی های آن نیز یاد آوری نموده خاطر نشان میسازد که آقای داود زی قبلا˝ به صفت سفیر افغانستان در ایران وظیفه انجام داده و پرداخت پولهای متذکره را زمینه سازی برای اعمال نفوذ ایرانی ها در مقام ریاست جمهوری مساعد نموده است .

سفیر ایران مقیم شهر کابل این ادعا را بی مورد و اهانت خواند .

آقای زاخیلوال وزیر مالیه کشور بتاریخ 1389/8/2 به رادیو بی بی سی گفت .

من حیران هستم که کشورهای دونر ده ها ملیون دالر را برای والی ها ٫ ولسوالها ٫ قومندانان وسایر قدرتمندان محل پرداخته در حالیکه از مدرک مصارف آن معلومات نداریم و حتی از دادن پولهای داده شده دولت در جریان نمیباشد از آن هیچ کس و هیچ کشور حرف نمیزند و یک مقدار پولیکه به دفتر ریاست جمهوری بواسطه نماینده گان ایرانی ها پرداخته شده سر و صدا را براه انداخته اند .

حامد کرزی میگوید سالانه یک یا دو مرتبه ایران و سایر کشورها از پنج الی هفت صدهزار یورو به دفتر ریاست جمهوری همکاری کرده اند افزود پرداخت پول متذکره قانونی بوده زیراکه کدام مدرک دیگر برای مصارف ما نداریم وی افزود به امر خودم آقای داود زی پولها را اخذ کرده در ادامه گفت ازین پول به یک عده مقامات ارشد دولتی مانند معین ها ٫ وزارت خانه ها ٫ روسا وغیره نیز می پردازد .

افزود افرادیکه وطنپرست باشند قربانی توطئه های کشورهای خارجی شده داود زی نیز به نسبت وطنپرست بودن آن قربانی کشورهای متذکره گردیده است و روزنامه نیویارک تایمز غرض بدنام ساختن آن تبلیغات را براه انداخته است .

پوهاند داکتر صافی استاد پوهنتون کابل درین رابطه بتاریخ 1389/8/4 از طریق رادیو بی بی سی اظهار داشت .

آقای حامد کرزی در راس فساد قرار داشته وی و همکارانش اراده سیاسی بخاطر محو فساد ندارند زیراکه در فساد دست دارند افزود همه میدانند که رئیس دفتر حامد کرزی از سران ایران پول به خریطه گرفته است و آنرا مصارف دفتر خوانده و تاهنوز دخل و خرچ پول ها را گزارش نداده اند و به هیچ وجه مصارف پولها شفاف نمیباشد در ادامه گفت بدون تغیرات در اداره مقامات ذیصلاح نمیتوان فساد را ازبین برد .

خبریکه بتاریخ 1389/8/18 از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید یک نظر سنجی که بواسطه بنیاد آسیا صورت گرفته نشان میدهد که فساد هفده فیصد نسبت به سال گذشته در کشور افزایش یافته است اشتراک کننده گان به نسبت گسترش خشونت ها و ناامنی ها اظهار نگرانی نموده اند .

عبدالرزاق مامون بتاریخ 1389/8/11 از طریق رادیو بی بی سی اظهار داشت حالا پلانهای ایرانی ها از گمانه زنی ها به عمل غرض شعله ور نگهداشتن جنگ مبدل شده که اخذ پولها بواسطه آقای داود زی یک مثال آن میباشد میافزاید بسیاری از مقامات ارشد دولتی و محلات نیز مثل آن بوده که بخاطر براورده شدن سران دولت ایران در داخل دولت اعمال نفوذ کرده اند وی میگوید بخش از طالبان در ولایات قندهار هلمند و هرات وغیره بواسطه ایران حمایت میشوند .

و بعضی پلانهای کشتارهای افغانی و خارجی بواسطه مسولین کشور ایران طراحی و عملی شده است و عده از گروهای مشخص بواسطه ایران حمایت میشوند با این کار میخواهند با اعمال نفوذ فرهنگی جلو رشد پلانهای امریکائی ها و سایر کشور های غربی را در افغانستان بگیرند و درین رابطه سرمایه گذاری نموده اند .

مردم میگویند از گفته ها چنین برمیاید که کشور ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان میخواهند با پرداخت رشوه و اعمال نفوذ خویش در ارگانهای کلیدی جلو رشد و ترقی را بگیرند و مانع همکاری یک عده از کشورهای که در کشور ما خواهان صلح ترقی و سرمایه گذاری میباشند گردند در حالیکه مردم افغانستان هرنوع مداخله برتری جویی را به نفع کشور و مردم خویش ندانسته خواهان روابطه دپلوماتیک خوب با همه کشورهای منطقه و جهان میباشند .

خلیل رومان بتاریخ 1389/8/13 از طریق تلویزیون اظهار داشت من زمانیکه در ریاست جمهوری وظیفه انجام میدادم بیش از دو صد دالر اگر از طرف هرکس داده میشد به خزانه دولت تحویل میشد بعدا پولهای متذکره بنام مدد معاش برای مامورین ارشد توزیع می شد پس از تغیرات که بوجود امد پولهای پرداخته شده کشورها در جاهای داده میشد که مردم آنرا به شوخی خزانه غیب می گفتند و از آن برای سایر کسان مانند ژورنالستان و غیره نیز پرداخته میشد .

عده از اشتراک کننده گان در گفتمان بتاریخ متذکره علت بحرانی شدن وضع موجود کشور را فاسد شدن بی حدو دستگاه دولتی خوانده میافزایند این دولت توان نجات دادن مردم را ازین وضع موجود نداشته زیراکه در مقابل پرداخت پولهای دولت ایران و غیره حالا سکوت اختیار کرده و تاحال بین دولت های دوست و دشمن تفکیک نکرده است و کشور را بسوی بحرانی شدن سوق میدهد .

آقای اوباما پرداخت پولهای نقد را به اداره حامد کرزی رد نمود .

در یک عملیات که به اشتراک دو کارمند مبارزه با مواد مخدر روسی در ولایت ننگرهار صورت گرفت به قیمت صد ها ملیون دالر مواد مخدر به دست آمد و چندین دستگاه های تولیدی آنها از بین برده شد .

حامد کرزی اشتراک کارمندان متذکره را درین عملیات نقض حاکمیت ملی خواند سخن گوی وزارت داخله گفته است که این عملیات به رهبری قوت های افغانی از جمله پولیس صورت گرفته است قوت های ناتو نیز گفته های فوق ذکر را تائید نموده اند درین رابطه دادنورانی و سید جواد بتاریخ 1389/8/12 از طریق رادیو کلید اظهار داشتند .

دادنورانی میگوید ازینکه در جهان بیش از دو صد ملیون تن به مواد مخدر معتاد شده که از هشت الی شانزده ملیون آن جوانان روسی میباشد و روسها در عملکرد امریکائی ها و متحدین آنها در مبارزه با مواد مخدر شاکی بودند زیراکه آنها گفته اند که غربی ها در مبارزه با مواد مخدر کار موثری را انجام نداده اند و ازین راه میخواهند روسیه را به قلت نیروی انسانی مواجه سازند وی افزود سهم دادن چهارتن کارمندان مبارزه با مواد مخدره روسی درین عملیات بواسطه قوت های ناتو از جمله امریکا یک عمل آگاهانه بخاطر رفع تشویش آنها بوده و میباشد وی میافزاید در شرایط فعلی سران کشورهای بریتانیا و آلمان از هلمند و مزار شریف بدون اخذ ویزه با سربازان خود دیدن کرده دو باره به کشورهای خویش بر میگردند و با دولت مرکزی هیچ نوع تماس برقرار نکرده آیا مداخله نمیباشد ؟ که از بین بردن دستگاهای تولیدی مواد مخدره را آقای حامد کرزی نقض حاکمیت ملی میخواند در ادامه میگوید موجودیت زندانهای شخصی ٫ پرداخت خریطه های پول وغیره برای سران و مقامات ارشد دولتی ٫ والی ها ٫ ولسوالها ٫ قومندانان ٫ و زورمندان محلی آیا نقض حاکمیت دولتی نمیباشد ؟ که آقای حامد کرزی انجام عملیات متذکره را به همکاری چهار تن کارمندان روسی که سالانه عاید آن بیش از چهارصد ملیارد دالر که بعد از تجارت سلاح بزرگتری عاید و مفاد برای مافیای بین المللی و منطقه بوده نقض حاکمیت ملی میخواند افزود در حالیکه مسولین ولایت بلخ و سایر ولایات شمال از صفر شدن کشت مواد مخدر حرف میزنند طی سال گذشته به مقدار سه هزار و پنج صد تن چرس در ولایات متذکره کشت شده بود.

آقای جواد میگوید .

آقای حامد کرزی در زمان حرف زدن در مبارزه با مواد مخدر بسیار احساساتی حرف زده اما در عمل هیچ کاری را انجام نداده و حتی در زمان از بین بردن آنها عکس العمل از خود نشان میدهد وی میافزاید ازینکه درین روزها مسئله تقلب گسترده انتخابات پارلمانی سر زبان ها گرم بوده غرض پرده پوشی از آن و گرفتن خریطه های دالر و یورو دست به این تبلیغات گسترده زده است .

تا بتوانند اذهان مردم و کشورهای منطقه و جهان را مغشوش سازد .

سخن گوی ریاست جمهوری در یک مصاحبه میگوید از پولهای گرفته شده ایران و سایر کشورهای اداره متذکره حساب میدهد اگاهان امور این حسابدهی ها را به مردم افغانستان توهین میخوانند .

سر دبیر ناتو در سفر اخیرش به مسکو از جلب همکاری سران روسیه در مبارزه با مواد مخدر حرف زده .

مردم و اگاهان امور میگویند تا زمانیکه کشورهای منطقه و جهان رقابت های سالم و صادقانه اقتصادی ٫ علمی ٫ فرهنگی را جاگزین رقابت های ناسالم استخباراتی ٫ نظامی ٫ توسعه طلبی و غارت گری نسازند نمیتوان به این نوع وعده های بلند بالا امیدوار بود .

مسولین لوی سارنوالی گفته اند .

جنرال قنسل افغانی در کشور کانادا تعمیر سفارت افغانی را بنام خود قباله نموده نفر مذکور تابعیت امریکا و کانادا را نیز دارا میباشد و وزارت خارجه کشور را درین رابطه به کوتاهی متهم نمود است .

نماینده لوی سارنوالی در ولایت خوست اظهار داشت تقلب گسترده انتخابات پارلمانی مایه شرمساری برای افغانستان و جامعه جهانی میابشد .

سخنگوی کمیسیون رسیده گی به شکایات انتخاباتی میگوید .

حلقات دولتی غرض بر آورده ساختن اهداف شان بالای کمیسون متذکره فشار وارد کرده تا بتوانند خواستهای خود را براورده سازند وی افزود آنها بدانند که نمیتوان با آوردن هرنوع فشار بخواستهای شان بالای کمیسیون فوق ذکر موفق شوند .

یک مشاور اسبق وزارت خارجه امریکا از اوباما خواسته است که نقش کشور هند را در افغانستان محدود نماید وی میافزاید زمانی امریکا میتواند در مبارزه با هراس افگنی در افغانستان موفق شود که مطابق منافع پاکستان درین راس عمل نمایند .

مردم و اگاهان امور همکاری بی شائیبه  کشور هندوستان را در تمام عرصه ها بهترین زمینه سازی بخاطر آینده با ثبات کشور ما خوانده و میافزایند تازمانیکه جلو مداخله صریح نظامیان پاکستانی از جمله اداره ای اس ای از کشورما و کشورهای منطقه گرفته نشود و ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند مسدود نشود نمیتوان به آینده صلح امیز درین گوشه جهان امیدوار بود .

رسانه ها از موجودیت یک زندان که آنرا آسیاه خوانده اند در ساحه ولسوالی بگرام خبر میدهند عده که ازین زندان رها شده اند از دادن انواع فشار های مانند بی خوابی گرسنگی دوامدار و برهنه ساختن بواسطه امریکایی ها حرف زده اند .

آقای معنوی بتاریخ 1389/8/28 از اشتراک نمودن پنج ملیون تن که از جمله یک ملیون سه صد هزار با برگهای انتخاباتی آن باطل اعلان گردیده حرف زده و آنرا مشروع خواند .

مردم و اگاهان امور راه یافتن یک عده افراد معلوم الحال را در پارلمان آینده محدود شدن دموکراسی و زمینه سازی خواستهای بیرون مرزی ها خوانده و آنرا غیر مشروع میدانند کمیسیون رسیده گی به شکایات انتخاباتی از معرفی چهارصد و سیزده تن نامزدان که شصت و سه تن اعضای ولسی جرگه میباشند به اتهام دست داشتن به تقلب گسترده در لوی سارنوالی خبر میدهد .

مشاور لوی سارنوالی بتاریخ 1389/8/20 از طریق تلویزیون طلوع اظهار داشت .

در مکتوبی که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات برای ما نوشته در آن تذکر داده اند که مارا عقیده برآنست که عده از اعضای کمیسیون انتخاباتی مبرا از جرم ها درین رابطه نمیباشند .

اگاهان امور میگویند که لوی سارنوالی در زمان تقلب گسترده انتخابات ریاست جمهوری که اهمیت آن نسبت به انتخابات پارلمانی زیاد بود تا حال خاموشی اختیار کرده است حالا به نسبت فشارها زیر عنوان تقلب وسیع در کارزار انتخابات پارلمانی مداخله نموده .

اگاهان امور میگویند در قانون اساسی از انتخابات عمومی سراسری تذکر بعمل آمده ازینکه انتخابات فوق ذکر سراسری ٫ عادلانه ٫ عمومی و سری نبود مشروعیت آن زیر سوال میباشد .

آقای مرستیال میگوید بجای تحمیل یک پارلمان متقلب ٫ متخلف بالای مردم افغانستان لازم است که با قبول مصارف انتخابات مجددا˝ دایر گردد .

حامد کرزی در صحبت اخیرش تدویر انتخابات پارلمانی را موفق خواند و از برندگان خواست که مسایل قومی را دور بسازند و به تمام افغانها فکر کنند در ادامه سخنانش انتخابات پارلمانی را بیشترین تقویه دموکراتیک در افغانستان دانست .

بباور اگاهان امور بدون راه یافتن شخصیت های دموکرات در پارلمان دموکراسی عملی نمیشود .

میافزایند میتوان کسانی را دموکرات خواند که نگرش انتقادی بر متولیان امور و حکام سیاسی داشته واقع گرا ٫ انعطاف پذیر دارای تجربه لازم کاری در بکار بستن آزمون ها و خطا ها و تحمل بردباری اعتماد به قدرت جمعی ارتقای اگاهی و داشتن اطلاعات از رویدادها پیرامون مسولیت شناسی قبول مسولیت و داشتن رفتار دموکراتیک باشند .

نماینده سازمان جهانی میگوید در هر ساعت سه افغان بینایی یک چشم خود را از دست میدهد علت آنرا مشکلات اقتصادی و عدم دستیابی به تداوی خوانده میافزاید در حال حاضر بیش از یکنیم ملیون افغان به این مرض مبتلا میباشند به نسبت عدم توانایی اقتصادی نمیتوانند خود را تداوی نمایند .

آقای میر سیف الدین سیحون استاد پوهنتون بتاریخ 1389/8/2 از طریق رادیو بی بی سی اظهار داشت منافع را که خارجی ها بواسطه کمپنی های خصوصی امنیتی بدست میاورند یک ملیاردو پنجصد ملیون دالر میباشد ازین لحاظ آنها نمیخواهند این عاید سرشار از دست شان برود میافزاید مطابق قانون اساسی تامین امنیت وظیفه دولت است اما برعکس تاهنوز چهل هزار تن در کمپنی های متذکره وظیفه انجام میدهند که اکثریت شان اجازه قانونی نداشته و ندارند و آنها کارهای بدی را در عراق و افغانستان از خود بجا گذاشته که در حقیقت یک دولت در داخل دولت میباشد .

در ناامنی های سهم فعال داشته و با دلالان اسلحه و مافیای مواد مخدر روابطه تنگاتنگ داشته و در غارت دزدی ثروت های مادی و معنوی کشور نقش فعال را بازی کرده اند و برای پلانهای دراز مدت دولت افغانستان خطر بزرگ محسوب میشوند .

مسولین وزارت صحت عامه به نسبت موجودیت سرب در تیل های بی کیفیت که سبب امراض های گوناگون میگردد اظهار نگرانی نموده .

یک جنرال امریکائی که عوض جنرال برتانوی در جنوب افغانستان توظیف شده میگوید تازمان سرکوب هراس افگنان به مبارزه مسلحانه ادامه خواهیم داد .

مردم میگویند سرکوب هراس افگنان بدون فشار بالای اداره ای اس ای و حامیان خارجی آنها که مصروف تمویل تسلیح و آموزش ده ها هزار تن در آنطرف خط دیورند میباشند نتایج مطلوبی در پی نداشته و نخواهد داشت .

آقای ارغنده وال وزیر معادن و صنایع میگوید نقش دولت در حمایت از تولیدات داخلی افغانستان ارزنده میباشد جای تاسف است که این کار به نسبت عدم یک استراتیژی در زمان آن صورت نگرفته است .

افزود ما طرفدار صنایع نوپای خود هستیم و از هر لحاظ باید حمایه شود و تاهنوز دولت یک پالیسی مشخص بخاطر تشویق سرمایه گذاری نداشته در ادامه میگوید متاسفانه ما در طول نه سال انتظار کشیدیم دولت نتوانسته درین راستا غرض حمایت تولیدات داخلی گام بردارد میافزاید فشاری را که بانک جهانی بالای ما وارد کرده میخواهد هیچ نوع تعرفه گمرکی بالای اجناس خارجی گذاشته نشود و از تولیدات داخلی حمایت صورت نگیرد زیراکه دولت افغانستان تجارت آزاد جهانی را امضا کرده است باید گفت کشور های خارجی مخالف گذاشتن تعرفه گمرکی بالای اجناس شان و حمایت از تولیدات داخلی ما میباشند .

مردم و اگاهان امور اتخاذ تصامیم بانک جهانی و کشورهای خارجی را در رابطه به موضوع عدم حمایت از تولیدات داخلی و از بین بردن تعرفه های گمرکی بالای اجناس خارجی خطرناک از براه انداختن جنگهای خونین دانسته میافزایند در جنگ یک عده افراد کشته میشوند اما در گسترش بیکاری و فقر اکثریت قاطع به مرگ تدریجی سوق میشوند .

اقای شمس نماینده وزارت مالیه از افزایش بیست و پنج فیصد عایدات که زیاد آن از ناحیه محصولات مواد ساختمانی و استهلاکی وغیره خوانده شده در شش ماه اول سال جاری نسبت به شش ماه اول سال گذشته حرف زده .

اگاهان امور و مردم افزایش گزاف مالیات و محصولات غیرعادلانه را عایدات نه بلکه یک جفای عظیم و افزایش فشارهای اقتصادی بالای ده ها ملیون خوانواده های بی بضاعت که روزها در جاده ها انتظار کاریابی را میکشند میدانند باید خاطر نشان ساخت که گسترش بیکاری فقر گسترده افزایش انواع بیماریهای فزیکی و روانی سبب شده که ده ها ملیون تن هموطنان ما مرگ تدریجی را سپری نمایند .

درین باره آقای حق جو رئیس اتاقها تجارت صنایع افغانستان در جریان افتتاح نمایشگاه صنایع دستی اظهار داشت دولت مکلفیت دارد که زمینه سرمایه گذاری را غرض کاریابی مساعد سازد بعد از آن مالیات بالای مردم وضع نماید در غیر از آن مردم فقیر و گرسنه از کدام مدرک مالیات غیر عادلانه را بپردازند .

سپری نمودن پنج هزار هفت صد تن افغان ها در زندان های مرگبار ایران که ده ها تن آنها محکوم به اعدام گردیده اند قلب ملیونها افغان را جریحه دار ساخته است اگاهان امور میگویند اگر افغانهای متذکره دارای خانه مصئون میبودند زمینه کار ٫ تحصیل ٫ تداوی و غیره ضروریات برای شان میسر میبود امروز به این سرنوشت ننگین مبتلا نمیشدند .

جان مکین سناتور امریکایی با سه تن سناتوران دیگر درین اواخر به کابل سفر نموده اظهار میدارد موجودیت فساد گسترده در تمام ستوه دولت افغانستان و انجام عملیات آزادنه گروه حقانی مارا نگران ساخته و این کار مانع اساسی برای دستآوردهای حاصل شده خواهد شد .

مردم و اگاهان امور را عقیده برانست که به حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود میافزایند وقت آن رسیده بجای اظهارات نگران کننده آقای جان مکین و یارانش بخاطر محدود ساختن عاملین فساد در کشور ما صادقانه گام بردارند .

مسولین ولایات شمال از افزایش معتادین مواد مخدره اظهار نگرانی مینمایند میافزایند صرف یک دو کلنیک در قندز و بلخ با چند بستر محدود غرض تداوی معتادین وجود داشته که بسیار ناکافی و ناچیز میباشد .

مردم و اگاهان امور افزایش معتادین را جز پلان اساسی و خصمانه کشور کشایان برای از بین بردن نیروی کاری کشورما دانسته و میدانند .

خلاصه اینکه مردم و اگاهان عامل امور دشواریهای فوق ذکر را اعمال برخورد غیرمسولانه کشورکشایان که یکی از  آن که سبب گسترش بی ثباتی و انواع جنایات خونین در کشور گردیده پرداخت پولهای گزاف بواسطه یک عده از کشورهای منطقه و جهان برای یک عده از مقامات ارشد دولتی ولسوالها ٫ والی ها ٫ قوماندانان ٫ زورمندان محل بخاطر کتمان کردن حقایق موجود کشور دانسته خواهان مبارزه جدی غرض جلوگیری از آن میباشند .

بباور اگاهان امور بدون اتحاد و همبستگی نیروهای آزادی دوست ٫ ترقی پسند کشور جلب و همکاری نهادها ٫ سازمانها از جمله پارلمانها و جامعه جهانی درین عرصه و ایجاد یک اداره سالم کارایی متکی به قانون و محدود نمودن صلاحیت گروهای ضد ترقی دموکراسی و عقب گرا و مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند رسیدن به اهداف فوق ذکر یک تخیل بیش نبوده و نمیباشد .


November 13th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات